Søvn generelt

Skrev litt i forrige artikkel blogg om hvor vanskelig det kan være noen ganger å sove på fremmede plasser og i fremmede senger til stadighet. Det kan være en virkelig belastning. Men hva skal til for at vi sover optimalt? Det er jo så mange elementer som kan påvirke og som påvirker vårt liv så da regner jeg jo med at søvnen også lett påvirkes av hva som skjer i livet. Skal sjekke ut dette litt å se hva jeg finner ut.

Mange hendelser

Dersom jeg skal ta noe positivt først da. Regelmessig fysisk aktivitet er sunt og bra, og det er positivt for nattesøvnen din. Det kan også være forebyggende for deg dersom du skulle ha noen form for søvnproblemer. Men det er ikke bare positivt, og det kommer en del an på litt forskjellige ting. Og du skal ikke forvente resultater direkte, men ting tar tid. Og fysisk aktivitet bør utføres så tidlig på dagen som mulig. Jo senere på dagen eller kvelden det utføres jo mer kan det skade eller ødelegge nattesøvnen. Men fysisk aktivitet kan jo ha positiv innvirkning på mer enn bare søvn, så kanskje en time eller to med søvnløshet kan hjelpe til for andre ting?

Søvnforstyrrelser

Søvnvaner og søvnforstyrrelser kan være mange forskjellige ting da. Mye kommer jo an på søvnrytmen din og selv den er jo milevis forskjellige fra menneske til menneske og hvordan du er vant til å sove. Allerede fra barneårene legger man vel grunnlaget for dette. Barn trenger og bør ha noe mer søvn enn voksne mennesker. Henholdsvis 9 timer og 7-8 timer er vel det som blir anbefalt som det perfekte.

Adekvat søvn og inadekvat søvn er de «fine navnene på god søvn og ikke god søvn. Inadekvat søvn kan komme av mange forskjellige ting. Det kan være bare det at din faste døgnrytme er tatt ut av rytmen og du sover dårligere fordi dette er uvant, eller søvnen din får mye dårligere kvalitet og du er sliten når du våkner. Andre ting som kan virke inn er om du er frisk eller ikke. Sykdommer kan ødelegge søvnen, enten om vi snakker om mentale sykdommer eller fysiske sykdommer (slike som vi ser eller hører – host host host). Sist men ikke minst de litt mer alvorlige mot søvnproblemer er søvnapné, mareritt problemer, at gjentagende går i søvne, narkolepsi og søvnparalyse.

Helt normalt

Alt det som jeg har merket og det som har skjedd med meg når jeg ikke sover skikkelig passer inn her. Godt å få bekreftet at man er ganske normal selv når man føler seg unormal. Ingenting er så ille som å føle seg helt feil og i tillegg være trøtt som ei strømpe og ikke klare å få opp øynene skikkelig. Du har sikkert vært der selv også så du vet hva jeg snakker om.

Får jeg ikke sove så står jeg opp og tar et lite måltid mat jeg da. (helt feil ernæringsmessig) Da er jeg mett når jeg går tilbake i sengen igjen og sovner ganske enkelt – som oftest – ikke alltid. Men det er sikkert mange andre som benytter andre triks)

Sov godt!